القائمة الرئيسية

الصفحات

اخر الاخبار

خطوات تجنبك هدر جهدك في مهامك ككاتب محتوى


انا مش كسلان ؛ انا أي خطوة بعملها بخطط ليها كويس وبدرسها في الأول. 

زيي زي كاتب المحتوى المحترف اللي لمّا يستلم شغل جديد اول حاجة بيعملها انه يحلل المحتوى القديم ويعرف الناجح فيه ايه علشان يركز عليه و اللي مش جيد علشان يغيره، 

ويخطط للمحتوى الجديد بخطة مدروسه لفترة زمنية محددة و بهدف عاوز يوصله، 

ويبحث للمعلومات من مصادر موثوقة و بوسائل حديثة وبعدها يختار المناسب للفئة المستهدفة من العملاء حسب المرحلة العمرية و المرحلة التعليمية او المهنية ويضع في الاعتبار اهتمامات الفئة اللي بيخاطبها وبعدها بيكتب باسلوب يكون سهل فهمه انجح محتوى، 

وبعد نشره بيتابعه ويقيّمه باكثر من طريقة علشان يدرس جودته و جدواه. 

بيعمل كل الخطوات دي لانه عارف أن اي محتوى علشان يوصل لازم يمر بالخطوات ديه، احنا الاتنين ضد الجهد المهدور والعمل بدون خطوات مدروسة. 



استفيد من اتباع الخطوات الصحيحة في اي مجال من مجالات حياتك علشان ما تضيعش جهدك و ماتوصلش لأي حاجة؛ لأنك هتكون خسرت وقتك و جهدك بلا فائدة. 

هل كلامي كان مفيد ليك، وهل كنت تعرف المعلومة دي من زمان؟ 

اكتب لي في التعليقات إجاباتك على اسئلتي. 

تعليقات